انواع کابل برای استفاده در سیم کشی خانه
پست شده در دانستنی ها

انواع کابل برای استفاده در سیم کشی خانه

انواع مختلفی از کابل برای استفاده در سیم کشی خانه وجود دارند. شناخت انواع سیم‌ها تقریباً برای هر پروژه برقی و الکتریک در خانه ضروری است. به عنوان مثال، هنگامی که در حال تعمیرات سیم کشی هستید یا قصد ایجاد تغییرات جدید را دارید، انتخاب سیم یا کابل مناسب تقریبا نیمی از کار است، البته هرچند که این کار معمولا توسط نیروهای برقکار و تکنسین‌ها انجام می‌گیرد، اما اطلاع شخص شما کمک می‌کند تا بهترین کار را از استادکاران و تکنسین‌ها دریافت کنید.

هنگامی که سیم‌کشی موجود در خانه خود را بررسی می‌کنید، شناسایی نوع سیم می‌تواند چیزهای زیادی در مورد مداری که سیم‌کشی به آن تعلق دارد به شما بگوید. به عنوان مثال، وقتی یک جعبه اتصال را باز می‌کنید و باید تعیین کنید که کدام سیم‌ها کجا می‌روند. با توجه به قوانین ساخت و ساز، سیم کشی برای خانه‌های جدید معمولا استاندارد چرا که هر تاسیسات الکتریکی جدید نیاز به سیم کشی جدیدی دارد که با قوانین ساختمان محلی مطابقت داشته باشد. در اینجا چند نوع کابل برق خانگی را معرفی کردیم.

اصطلاحات مورد استفاده در سیم کشی خانه

در صورتی که خود شما در زمینه تاسیسات الکتریکی ساختمان فعالیت ندارید، ممکن است بنا به دلایل مختلفی درگیر با موضوع سیم کشی خانه شوید. برای مثال ممکن است یک سازنده یا پیمانکار باشید که چند تکنسین را برای انجام کارهای استخدام کنید. یا خودتان در حال بازسازی خانه و نوسازی در سیم کشی باشید و یا به دلیل ایجاد مشکلاتی در تاسیسات الکتریکی مجبور به اصلاحاتی در این بخش شده‌اید. در تمامی موارد ذکر شد یک تکنسین یا استادکار کارهای شما را انجام خواهد داد اما باید انواع کابل برای استفاده در سیم کشی خانه آشنا باشید تا بتوانید بر امور نظارت بهتری کنید.

اما قبل از ورود به مبحث اصلی، درک چند اصطلاح اساسی که برای توصیف سیم کشی استفاده می‌شود، می‌تواند به شما کمک کند. سیم برق نوعی رسانا است که که الکتریسیته را هدایت می‌کند. در مورد سیم کشی خانگی، خود هادی معمولاً مسی یا آلومینیومی (یا آلومینیومی با روکش مسی) است و یا یک هادی فلزی جامد یا سیم رشته‌ای است. اکثر سیم‌ها در یک خانه عایق هستند، به این معنی که در یک پوشش پلاستیکی نارسانا پیچیده شده‌اند. یکی از استثناهای قابل توجه سیم‌های ارت هستند که معمولاً مس جامد هستند که ممکن است یا با روکش سبز عایق شده باشند و یا بدون عایق (لخت) باشند.

از سوی دیگر، کابل ترکیبی از دو یا چند سیم است که مونتاژ می شوند. در خانه های مدرن، کابل NM (غیر فلزی) رایج ترین نوع است. این شامل دو یا چند سیم مجزا است که در داخل یک غلاف پلاستیکی محافظ پیچیده شده‌اند.

انواع کابل برای استفاده در سیم کشی خانه

در این متن به ملزومات اولیه‌ای که برای آشنایی با سیم کشی در خانه نیاز دارید می‌پردازیم.

  • کابل UF

    کابل UF نوعی کابل غیرفلزی است که برای مکان‌های مرطوب و دفن مستقیم در زمین طراحی شده است. معمولاً برای تأمین وسایل در فضای باز مانند تیرهای چراغ استفاده می‌شود. کابل UF برای سیم کشی مدار اصلی نیز استفاده می‌شود و تا زمانی که مدارها روشن هستند مقدار ولتاژ خطرناکی را حمل می‌کند.

  • کابل NM، پرکابردترین کابل برای استفاده در سیم کشی خانه

    رایج‌ترین نوع سیم‌کشی در خانه‌های مدرن به شکل کابل غیرفلزی (NM) است که از دو یا چند سیم مجزا تشکیل شده است که درون یک پوشش پلاستیکی محافظ پیچیده شده‌اند. به عنوان جایگزینی برای کابل NM، سیم‌های جداگانه را می‌توان در داخل یک لوله فلزی یا پلاستیکی سفت یا انعطاف‌پذیر نصب کرد. این کابل یک روش سیم‌کشی در مدار است که برای استفاده داخلی در مکان‌های خشک طراحی شده است. اکثر کابل‌های NM شکل لوله ای مسطح دارند و به طور نامشخص از دیوارها و حفره‌های کف خانه شما عبور می‌کنند. تقریباً تمام سیم کشی در پریزها و وسایل روشنایی یک خانه مدرن از کابل NM است.

  • سیم THHN/THWN

    THHN و THWN کدهایی برای دو نوع رایج سیم عایق مورد استفاده در داخل لوله کاندوئیت هستند. بر خلاف کابل NM، که در آن دو یا چند هادی عایق جداگانه داخل یک روکش پلاستیکی قرار می‌گیرند، سیم‌های THHN و THWN یک هادی هستند که هر کدام دارای عایق رنگی هستند. این سیم‌ها به‌جای محافظت با روکش کابل NM، توسط مجرای لوله‌ای فلزی یا پلاستیکی محافظت می‌شوند. سیم‌های THHN و THWN سیم‌های مداری هستند که هرگز نباید در هنگام روشن بودن مدارها با آنها کار کرد.

  • سیم ولتاژ پایین

    سیم کشی ولتاژ پایین در بین انواع کابل برای استفاده در سیم کشی خانه، برای مدارهایی که معمولاً 50 ولت یا کمتر نیاز دارند استفاده می‌شود. چندین نوع رایج عبارتند از سیم روشنایی منظره، اتصالات سیستم آبپاش، سیم زنگ (برای زنگ درها)، سیم‌های سیستم بلندگو و سیم‌های ترموستات. سیم‌های ولتاژ پایین معمولاً عایق هستند و ممکن است در روکش کابل قرار گیرند یا به صورت جفت پیچ خورده مانند سیم لامپ ترکیب شوند. باید فقط برای کاربردهای ولتاژ پایین استفاده شود. شوک‌های جدی به ندرت با سیم‌های ولتاژ پایین اتفاق می‌افتد، اما همیشه بهتر است دستگاه‌ها را قبل از کار با آنها خاموش کنید.

  • سیم تلفن و اینترنت

    سیم‌کشی تلفن و اینترنت، سیم‌های ولتاژ پایینی هستند که برای تلفن‌های ثابت و اتصال اینترنت استفاده می‌شوند. کابل تلفن ممکن است شامل چهار یا هشت سیم باشد. رایج ترین نوع سیم کشی اینترنت خانگی، شامل هشت سیم است که در چهار جفت به هم پیچیده شده‌اند. این می‌تواند هم برای تلفن و هم برای انتقال داده استفاده شود و ظرفیت و کیفیت بیشتری نسبت به سیم تلفن استاندارد ارائه می‌دهد. اگرچه سیم کشی اینترنت مقدار کمی ولتاژ را حمل می‌کند، اما هر چیزی کمتر از 30 ولت به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شود (مدار خانگی حدود 120 ولت برق دارد) بنابراین باید با احتیاط با آن رفتار کنید و از دست زدن به سیم‌های لخت خودداری کنید.

خرید انواع سیم و کابل

این روزها خرید اینترنتی یکی از بخش‌های اصلی زندگی ما شده است. این موضوع بازار رقابتی را گرم کرده و باعث ارائه خدمات بهتر به مشتریان می‌گردد. شما از طریق اینترنت می‌توانید به فروشگاه‌هایی با قیمت‌های مناسب و کیفیت خوب دسترسی داشته باشد. آلفا الکتریک اکنون همراه شماست تا با ارائه انواع کابل برای استفاده در سیم کشی خانه با بهترین کیفیت و قیمت خدمات خود را ارئه دهد. برای دیدن محصولات ما و لیست قیمتی کافی است از بخش فروش سیم و کابل دیدن فرمایید.