تفاوت سیم و کابل
پست شده در دانستنی ها

تفاوت سیم و کابل

تفاوت سیم و کابل از جمله مفاهیمی هستند که معمولا با هم اشتباه گرفته می‌شوند. سیم و کابل دو اصطلاحی هستند که در زمینه برق و الکتریکی به کار می‌روند. اما اغلب مردم در کاربرد و بیان تفاوت این دو گیج می‌شوند، اما در واقع آنها کاملا متفاوت از یکدیگر هستند. در این متن آلفا الکتریک به بیان تفاوت این دو موضوع می‌پردازد.

تفاوت سیم و کابل چیست؟

اصطلاحات “کابل” و “سیم” اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند که ممکن است فکر کنید آنها یکسان هستند، اما این در حالی است که این دو یکسان نیستند.
به صورت خیلی خلاصه، سیم یک هادی منفرد است (ماده‌ای که معمولاً مس یا آلومینیوم است). سیم برق هر ماده‌ای است که جریان الکتریکی را هدایت می‌کند. آنها هادی‌های فردی درون یک ژاکت هستند که ممکن است عایق و یا بدون عایق (لخت) باشند. هادی‌های متعددی که هیچ عایق در اطراف ندارند به عنوان یک هادی طبقه بندی می‌شوند.
در حالی که کابل دو یا چند سیم عایق است که در یک ژاکت پیچیده شده است، در واقع کابل ترکیبی از دو یا چند سیم است. این سیم ها با یک ژاکت منفرد به هم مونتاژ می شوند.

انواع سیم

دو نوع اصلی سیم وجود دارد: جامد یا رشته‌ای.

  • سیم جامد: سیم جامد یک هادی منفرد است که یا برهنه است یا توسط یک غلاف رنگی محافظ عایق شده است. مقاومت کمی دارد و برای استفاده در فرکانس‌های بالاتر عالی است.
  • سیم رشته‌ای: هنگامی که در داخل یک پوشش، رشته‌های نازک زیادی از سیم‌ها به هم پیچیده شده باشد، به آن سیم رشته‌ای می‌گویند. سیم‌های رشته‌ای در جاهایی استفاده می‌شوند که انعطاف پذیری مهم است، زیرا می‌توان از این سیم‌ها برای مدت طولانی‌تری استفاده کرد. این نوع سیم دارای سطح مقطع بزرگتری نسبت به سیم‌های جامد برای ظرفیت حمل جریان یکسان است.

کدگذاری رنگ سیم

کدگذاری رنگ سیم برای همه هادی‌ها استاندارد است. سیم برق خانگی و پرکاربرد معمولاً به رنگ‌های زیر محدود می‌شوند:

  • سفید: این یک سیم خنثی است. این وظیفه تکمیل مدار را با انتقال جریان به پنل بر عهده دارد.
  • سیاه قرمز: اینها سیم‌های دارای جریان هستند. این بدان معناست که آنها جریان الکتریکی را از پانل به دستگاه منتقل می‌کنند. این دستگاه ممکن است یک پریز، چراغ، سوئیچ یا یک وسیله باشد.
  • برهنه/سبز: این کد رنگی سیم‌های ارت را نشان می‌دهد. این سیم‌ها مسیری را ایجاد می کنند تا جریان به قطع کننده خانه شما برگردد تا فیوز برق را قطع کند.

سیم‌ها رنگ‌های دیگری هم دارند، اما موارد ذکر شده رایج‌ترین آن‌هایی هستند که در خانه‌تان پیدا می‌کنید.

انواع کابل

کابل‌ها انواع مختلفی دارند، از جمله کابل زوج تابیده، کابل کواکسیال، کابل با چند هادی و کابل فیبر نوری.

  • کابل زوج تابیده: یک کابل زوج تابیده شامل دو کابل است که روی یکدیگر تابیده شده‌اند. چرخش می‌تواند از نویزهای تولید شده توسط کوپلینگ مغناطیسی جلوگیری کند، بنابراین این نوع کابل برای حمل سیگنال‌ها مناسب است. به طور کلی در مخابرات و ارتباطات داده استفاده می شود.
  • کابل با چند هادی: کابل چند هادی دارای دو یا چند هادی است که از یکدیگر عایق هستند. هدف آنها محافظت از یکپارچگی سیگنال با کاهش نویز و تداخل است.
  • کابل کواکسیال: این کابل از یک هادی جامد داخلی تشکیل شده است که توسط یک هادی فویل خارجی موازی احاطه شده است و با یک لایه عایق محافظت می‌شود. این دو هادی توسط یک دی الکتریک عایق از یکدیگر جدا می‌شوند. کابل‌های کواکسیال معمولا در کابل تلویزیون استفاده می‌شوند.
  • کابل فیبر نوری: این نوع کابل سیگنال‌ها را توسط یک دسته از نخ‌های شیشه‌ای منتقل می‌کند. کابل‌های فیبر نوری پهنای باند بسیار بیشتری نسبت به کابل‌های فلزی دارند، به این معنی که می‌توانند داده‌های بیشتری را حمل کنند. آنها همچنین کمتر مستعد تداخل هستند. به این دو دلیل کابل‌های فیبر نوری با وجود گران بودن، به طور فزاینده‌ای به جای کابل‌های مسی سنتی آنها استفاده می شود.

کدگذاری رنگ غلاف کابل

روکش بیرونی کابل‌ها دارای کد رنگی است. کابل‌ها دارای کد رنگی هستند تا اندازه سیم‌های داخل کابل را به شما اطلاع دهند. کد رنگ آمپر کابل را نیز نشان می‌دهد. در زیر رنگ و اندازه و آمپر مربوط به آنها آمده است:

  • مشکی:. سیم 8 یا 6 گیج، مدارهای 45 یا 60 آمپر
  • نارنجی: سیم گیج 10 مدار 30 آمپر
  • زرد: سیم گیج 12 مدار 20 آمپر
  • سفید: سیم گیج 14 مدار 15 آمپر
  • خاکستری: کابل‌های خاکستری، کابل‌های تغذیه کننده زیرزمینی (UF) هستند. تمام کابل‌های UF خاکستری هستند. برای دانستن اطلاعات مدار، باید برچسب غلاف کابل را بررسی کنید.

دانستن اینکه هر سیم یا کابل چه چیزی را نشان می‌دهد می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید سیم‌های مختلف خانه شما چگونه به سیستم الکتریکی شما کمک می‌کنند.

خرید انواع سیم و کابل

تفاوت سیم و کابل باعث کاربرد متفاوت آنها می‌شود، اما در نهایت هر دو آنها برای یک خانه یا بنا با هر کاربردی نیاز هستند. استفاده از لوازم الکتریکی مناسب، از جمله سیم و یا کابل، اهمیت زیادی دارد چرا که در نتیجه آن امنیت آن بنا افزایش پیدا می‌کند.
برق همانقدر که در زندگی ما فایده دارد و اثرات مثبت از خود باقی گذاشته است، می‌تواند خطرناک هم باشد، از همین رو اطمینان از تهیه لوازم اصل و با کیفیت امری مهم است که هر فردی باید برای ایمنی خود و خانواده‌اش به آن توجه کند. مجموعه آلفا الکتریک آماده است تا با ارائه بهترین کالا با بهترین خدمات، شما را در این راه یاری کند.

جهت مشاهده و خرید انواع سیم و کابل میتوانید به بخش مربوطه در سایت آلفا الکتریک مراجعه کنید.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *